Începând cu 1 iulie 2024, OUG nr. 15/ 2022 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina a fost abrogată și înlocuită cu OUG nr. 96/ 2024.
Conform noului act normativ, cetățenii străini sau apatrizi proveniți din zona conflictului armat din Ucraina vor beneficia de noi măsuri în ceea ce privește integrarea socio-profesională. Astfel, vor primi sumele forfetare pentru cazare doar cetățenii ucraineni care au obținut permisul de protecție temporară începând cu data de 1 iulie 2024. Sumele forfetare se vor acordă doar pe o singură perioadă de 3 luni consecutive, urmând ca mecanismul, cuantumul și condițiile să fie stabilite prin Hotărâre a Guvernului.
În ceea ce privește cetățenii ucraineni aflați deja pe teritoriul României și care au beneficiat de sumele forfetare pentru hrană și cazare, beneficiază de:
a) Alocație de stat pentru copii, dacă au înscris pe permisul de ședere temporară o adresă de domiciliu;
b) Indemnizație lunară pentru creșterea copilului;
c) Drepturile prevăzute de Legea nr. 448/ 2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
d) Venitul minim de incluziune;
e) Dreptul de a fi incluşi în programele naţionale de sănătate publică (art. 4, OUG nr. 96/ 2024);
f) Dreptul la educaţie în unităţile de învăţământ din România în aceleaşi condiţii şi cu finanţare din aceleaşi bugete ca pentru antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii cetăţeni ai statului român (art. 6-12, OUG nr. 96/ 2024);
g) Dreptul de a fi încadraţi în muncă, până la încetarea protecţiei temporare (art. 19, OUG nr. 96/ 2024).
a) Alocația de stat pentru copii (art. 13, OUG nr. 96/ 2024):
Alocaţia de stat pentru copii se acordă pe bază de cerere însoţită de copia permisului de şedere temporară în termen de valabilitate, precum şi de o declaraţie pe propria răspundere prin care certifică faptul că minorul se află în întreţinerea părintelui sau a reprezentantului acestuia. OBLIGATORIU: cetățenii ucraineni care solicită acordarea alocației de stat pentru copii trebuie să aibă înscris pe permisul de ședere temporar o adresă de domiciliu din România.
În cazul în care persoana deţine documente doveditoare privind calitatea de reprezentant al minorului eliberate de autorităţile din România, prezintă copie şi după aceste documente.
Cererea şi documentele doveditoare se depun la unitatea administrativ-teritorială pe a cărei rază se află adresa înscrisă în permisul de şedere temporară.
Dreptul la alocaţia de stat pentru copii se stabileşte cu luna următoare depunerii cererii. Plata alocaţiei de stat pentru copii se efectuează în funcţie de înscrisurile din cuprinsul permisului de şedere temporară şi de opţiunea părintelui/reprezentantului, după cum urmează:
Ø la domiciliu sau reşedinţă, pe bază de mandat poştal, ori în cont bancar în cazul în care permisul de şedere temporară conţine o adresă completă;
Ø doar în cont bancar în cazul în care permisul de şedere temporară conţine o adresă incompletă.
Părinţii sau, după caz, reprezentanţii minorilor au obligaţia ca, din 3 în 3 luni, începând cu luna depunerii cererii, să dovedească faptul că locuiesc la adresa înscrisă în permisul de şedere temporară prin depunerea unei declaraţii pe propria răspundere la Agenţia pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Judeţeană Neamț, care efectuează plata dreptului, fie prin mijloace electronice, fie prin înregistrare la sediul acesteia.
Neprezentarea de către părinte sau reprezentantul minorului a declaraţiei pe propria răspundere atrage după sine suspendarea plăţii alocaţiei de stat pentru copii. Reluarea plăţii alocaţiei de stat pentru copii se face începând cu luna următoare prezentării declaraţiei menționate.
b) Indemnizație lunară pentru creșterea copilului (art. 14-15, OUG nr. 96/ 2024):
Pentru stabilirea cuantumului indemnizaţiei lunare pentru creșterea copilului se iau în calcul numai veniturile realizate în România, precum veniturile din salarii şi asimilate salariilor, din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală şi din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.
Solicitantul are obligaţia ca, din 3 în 3 luni, începând cu luna depunerii cererii, să dovedească faptul că locuieștela adresa înscrisă în permisul de şedere temporară prin depunerea unei declaraţii pe propria răspundere la Agenţia pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Judeţeană Neamț, care efectuează plata dreptului, fie prin mijloace electronice, fie prin înregistrare la sediul acesteia.
Neprezentarea de către solicitant a declaraţiei pe propria răspundere atrage după sine suspendarea plăţii indemnizației lunare pentru creșterea copilului. Reluarea plăţii indemnizației se face începând cu luna următoare prezentării declaraţiei menționate.
În situaţia în care cel de-al doilea părinte nu se află pe teritoriul României sau acesta nu îndeplineşte condiţiile de acordare a indemnizaţiei pentru creşterea copiilor, NU se aplică prevederile art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv:
a) cel puţin 2 luni de concediu pentru creşterea copilului să se efectueze de părintele care nu a solicitat iniţial acordarea acestui drept;
b) în situaţia în care părintele prevăzut la lit. a) nu solicită acordarea concediului pentru creşterea copilului pentru cel puţin 2 luni, deşi îndeplineşte cerinţele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, celălalt părinte nu poate beneficia de dreptul la concediu în locul acestuia.
În fceea ce privește documentele necesare, vă rugăm să consultrați link-ul următor: https://www.daspn.ro/protectia-copilului/2857-acordarea-indemnizatiei-lunare-pentru-cresterea-copilului
c) Drepturile prevăzute de Legea nr. 448/ 2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare (art. 16, OUG nr. 96/ 2024):
Persoanele cu dizabilităţi, însoţite sau neînsoţite, care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, pentru a avea acces la drepturile prevăzute de Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a se înregistra în evidenţele Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Neamț. OBLIGATORIU: cetățenii ucraineni care solicită acordarea oricărui drept, trebuie să aibă înscris pe permisul de ședere temporar o adresă de domiciliu din România.
Aceștia beneficiază, la cerere, în mod gratuit, de serviciile sociale în centre de tipul:
a) locuinţe protejate;
b) centre pentru viaţă independentă;
c) centre de abilitare şi reabilitare;
d) centre de îngrijire şi asistenţă;
e) centre respiro/centre de criză.
*Însoţitorii acestor persoane beneficiază, în aceleaşi condiţii, de servicii sociale împreună cu acestea.
Persoanele cu dizabilităţi, însoţite sau neînsoţite, care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, dacă dobândesc un certificat de încadrare în grad de handicap eliberat de autorităţile române, beneficiază de drepturile prevăzute în Legea nr. 448/ 2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Prin derogare de la prevederile art. 86^1 alin. (2) şi ale art. 87 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, VALABILITATEA certificatului de încadrare în grad de handicap se stabileşte la 6 LUNI.
d) Venitul minim de incluziune (art. 17, OUG nr. 96/ 2024):
Persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, după expirarea perioadei în care primesc suma forfetară, precum şi beneficiarii anteriori pot obţine, la cerere, venit minim de incluziune conform prevederilor Legii nr. 196/ 2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare. OBLIGATORIU: cetățenii ucraineni care solicită acordarea venitului minim de incluziune trebuie să aibă înscris pe permisul de ședere temporar o adresă de domiciliu din România.
În cazul în care minorul este însoţit de un singur părinte ori de reprezentantul minorului se consideră familie monoparentală.
Documentele documente sunt necesare pentru a solicita VMI pot varia în funcție de situație. În general, solicitanții de VMI vor avea nevoie de următoarele documente:
• formularul standard de cerere vmi, care conține date privind solicitantul și date privind componența familiei;
• declaraţie pe propria răspundere prin care certifică faptul că minorul se află în întreţinerea părintelui sau a reprezentantului acestuia;
• actul de identitate al solicitantului și al membrilor familiei;
• adeverințe de venit pentru toate sursele de venit ale familiei;
• certificat de naștere/ permis de ședere temporară pentru fiecare copil;
• certificatul de deces pentru oricare membru decedat al familiei;
• dovada școlarizării/ calitatea de audienți pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 și 16 ani;
• angajamentul de plată (pentru situațiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit);
• alte documente specifice situației beneficiarului.
La stabilirea dreptului la venitul minim de incluziune se iau în calcul veniturile realizate ori înregistrate pe teritoriul României, precum şi bunurile deţinute de persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina în proprietate, închiriere, comodat ori altă formă de deţinere pentru care pot fi prezentate documente doveditoare ori sunt înregistrate pe teritoriul României.
Plata venitului minim de incluziune se efectuează după cum urmează:
aa) la domiciliu sau reşedinţă, pe bază de mandat poştal, ori în cont bancar în cazul în care permisul de şedere temporară conţine o adresă completă;
bb) doar în cont bancar în cazul în care permisul de şedere temporară conţine o adresă incompletă.